Guldenberg Nikasil Cilinders 996-997-986-987

 

Een steeds vaker voorkomend probleem bij de m96 en m97 motoren zijn de krom trekkende cilinders. Dit met het zogenaamde ‘bore scoring’ oftewel vastlopen van de zuiger als gevolg. Vooral bij de 997 S 3.8 en Cayman 3.4. Echter ook bij de andere motoren komt dit voor.
Guldenberg heeft in eigen beheer technologisch superieure cilinders ontwikkeld voor deze motoren en kan deze tegen een aantrekkelijk tarief plaatsen bij elke motor-revisie.
Enkele kenmerken van deze cilinders:

  • Aerospace-grade aluminium
  • Nikasil cilinderwand (zoals de 917, 911 RS, 911 GT3 en GT2)
  • Closed-deck bovenzijde
  • 100 en 103mm versies mogelijk (4.140 cc inhoud voor de 997)

 

Wet-Liners in plaats van cilinderbussen

Alhoewel de productie en plaatsing wat complexer is bij een wet-liner hebben we er toch voor gekozen om met deze techniek te werken. Het probleem van de kromtrekkende cilinders zit het namelijk in het aluminium gietwerk van de originele cilinders. Gietaluminium heeft veel slechtere mechanische eigenschappen dan andere soorten aluminium om het gieten mogelijk te maken. Dit gieten is een goedkope productiemethode maar kan ook voor problemen zorgen. Een van deze problemen kennen we natuurlijk bij de krom trekkende cilinders van de m96/m97 motorblokken.
Voor het plaatsen van de wet-liner cilinders wordt de gehele originele cilinder en gietwerk weg gefreesd en vervangen voor een cilinder uit hoogwaardig aluminium.
Daarnaast hebben we met deze wet-liners de mogelijkheid om de cilinderinhoud te vergroten en tegelijkertijd en cilinderwanddikte en dus sterkte gelijk te houden. Ook de koelingsruimte blijft door het frezen optimaal.

Waarom geen stalen bussen?

Stalen bussen hebben het voordeel dat de productie en plaatsing goedkoop is. Daarnaast is het staal sterk genoeg om toekomstige vervormingen van het originele gietaluminium tegen te gaan. Staal als cilinder is daarentegen een erg verouderde techniek en heeft ook grote nadelen voor een high-performance motor. Het grootste nadeel is dat de uitzettingscoëfficiënt anders is dan aluminium. Dat betekend dat bij grote temperatuurwisselingen het staal minder uit zet dan het aluminium. Dit kan problemen geven bij:

  • Afdichting van de koppakking
  • De maat-tolerantie tussen de aluminium zuiger en de stalen cilinder. Bij koude motor sluit de zuiger niet goed af en heeft deze te veel speling. Bij zeer hete motor kan de zuiger gaan aanlopen in de te kleine cilinder.
  • De perspassing tussen de stalen cilinderbus en het aluminium motorblok. Deze kan scheuren veroorzaken in het aluminium gietwerk.

Daarnaast heeft staal veel slechtere warmtegeleiding eigenschappen dan aluminium, en is het minder slijtvast dan de in de Guldenberg cilinders gebruikte Nikasil wand.

Nikasil

De Guldenberg Cilinders zijn geproduceerd uit een zeer hoogwaardig aerospace-grade aluminium. Dit aluminium heeft daarnaast ook een speciale behandeling ondergaan om restspanningen in het materiaal te minimaliseren. De cilinderwand heeft een nikasil laag, ook gebruikt in de cilinders van de GT3 en GT2. Dit nikasil is zeer sterk en slijtvast.

Veel Porsche onderdelen direct uit voorraad leverbaar

Neem nu direct contact op

  • Thomassen photography
  • Snap-On
  • 2manydots
  • Mobil1